Představují energetické nápoje hrozbu pro organismus?

Regály v supermarketech, benzínové stanice, bary na diskotékách. S energetickými nápoji se v této době setkáváme prakticky všude. Jestliže člověk pociťuje únavu a má před sebou dlouhou cestu nebo potřebuje na diskotéce doplnit energii, aby vydržel celý večer čilý, je vysoká pravděpodobnost, že sáhne po některém z energy drinků. Je to ovšem dobrá volba nebo se jedná o šlápnutí vedle?

Hlavní roli hraje kofein a cukr

Na trhu se v současnosti setkáváme s nepřeberným množstvím energetických nápojů. Otázkou zůstává, jestli se jedná pouze o trend moderní doby nebo je jejich vliv na tělo opravdu tak značný, že ho lidi stále ve velkém nakupují?

„Energetické nápoje jsou nealkoholické nápoje, které obsahují legální stimulační drogu. V České republice je hlavní složkou kofein, cukr a umělá sladidla, bylinné výtažky, guarana, taurin a další látky.“ MUDr. Ludmila Mazylkinová (MOJE AMBULANCE Praha – OC Plaza)

Pomocné látky obsažené v nápoji zintenzivňují efekt látky hlavní. Kromě toho v nich najdeme i řadu chemických látek. Jeden nápoj v sobě může skrývat až 15 lžiček cukru, což představuje riziko zvláště pro diabetiky.

Několikahodinová bdělost díky energy drinku? Omyl!

Pokud jste si mysleli, že po vypití energetických nápojů zůstanete několik hodin bdělí, bez únavy a s maximální soustředěností, nemusí to být pravda. Nicméně nástup účinků těchto nápojů je opravdu rychlý.

Pokud vypijete zhruba 250 ml tohoto nápoje, začne se vám kofein během chvíle dostávat do krevního oběhu. Díky tomu se zvýší tlak, ale i činnost srdce. Poté, co tělo plně absorbuje kofein, začnou játra zpracovávat cukr a pošlou ho do krevního oběhu. Dalo by se říct, že žádoucí účinky člověk pociťuje zhruba hodinu, poté přichází na řadu opět únava a množství energie klesá.

Nejvyšší riziko hrozí mladistvým

Každý člověk nemusí pociťovat stejné účinky. Někomu skutečně energii dobijí, jiným hrozí nemalé zdravotní problémy. Potýkat se můžete s žaludečními potížemi, třesem, neklidem, bolestmi na hrudníku nebo se silnými bolestmi hlavy. V nejhorším případě může přivodit dokonce infarkt.

„Zdravotní rizika plynou hlavně z obsahu kofeinu a cukru. Kofein způsobuje dehydrataci a po odeznění účinku i psychický a fyzický útlum. Ve vysokých dávkách narušují koncentraci. Nadměrný přísun cukru vede také k řadě onemocnění. Některé nápoje jsou slazeny umělými sladidly, zejména aspartamem, jehož zdravotní rizika jsou v současnosti předmětem diskuze.“ MUDr. Ludmila Mazylkinová (MOJE AMBULANCE Praha – OC Plaza)

Nejčastějšími konzumenty jsou lidé v dospívajícím věku, jako studenti, sportovci, hráči PC her a unavení řidiči. Tato věková skupina je na působení kofeinu daleko citlivější. Nejčastěji ho konzumují samotný, v horším případě v kombinaci s alkoholem.

„Bylo zjištěno, že v současnosti až 63 % mladistvých pije pravidelně energetické nápoje. Spotřeba jednoho nebo více nápojů denně byla u dospívajících spojena s častějšími poruchami chování, spánku a exekutivních funkcí (např. schopnost plánovat, rozhodovat a řešit problémy).“ MUDr. Ludmila Mazylkinová (MOJE AMBULANCE Praha – OC Plaza)

Alkohol a energetické nápoje: dva protichůdné póly

Odjakživa je známé, že alkohol způsobuje svým působením na nervovou soustavu útlum. U energetických nápojů tomu je přesně naopak. Po jejich konzumaci se dostavuje povzbuzující efekt. Ten urychlí vstřebávání alkoholu do krve, čímž se člověk rychleji dostane do nálady, ale zároveň i méně vnímá svou opilost. Tyto dva protichůdné stavy můžou mít na svědomí mdloby, ztrátu vědomí a srdeční poruchy.

„Energetické nápoje bývají často kombinovány s alkoholem. Tato kombinace je tak ještě nebezpečnější než samotný alkohol. U člověka se snižuje subjektivní pocit opilosti. Budivý efekt kofeinu naopak oddálí ospalost při intoxikaci alkoholem, což prodlužuje dobu pití alkoholu.“ MUDr. Ludmila Mazylkinová (MOJE AMBULANCE Praha – OC Plaza)

Jak načerpat energii bez výčitek

Pokud tělo nechcete trápit vysokou dávkou kofeinu a cukru, máme pro vás alternativu. Doplnit energii můžete třeba:

  • brazilskou guaranou nebo zelenou kávou, kterou snadno zakoupíte v jakékoliv zdravé výživě;
  • pravidelnými procházkami na čerstvém vzduchu;
  • dodržováním 8 hodin spánku denně;
  • pohybem a vyváženou stravou, tělu prospěje ovoce a zelenina, snažte se omezit smažená jídla;
  • dostatečným množstvím tekutin, doporučujeme vypít alespoň 2 až 3 litry denně, vyhněte se alkoholickým nápojům;
  • jógou nebo poslechem oblíbené hudby.

Patříte mezi milovníky energetických nápojů nebo se jim raději vyhýbáte obloukem? Napište nám do diskuze pod článkem.

V rubrice

Apologies, but no related posts were found.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *