(Ne)čistý vzduch: Škodí nám? A jak se bránit?

Víte, že denně vdechnete 10–12 tisíc litrů vzduchu? S ním proudí do těla i prach a škodliviny. Jak se chránit? A ohrožuje znečištění ovzduší váš organismus? To se dočtete v dnešním článku.

Škodliviny, které dýcháme

Jaké škodliviny se ve vzduchu nacházejí? Nejčastější je oxid uhelnatý (CO), který patří ke zplodinám spojeným s frekventovanou dopravou ve městech. Jeho nadměrná koncentrace ve vzduchu způsobuje u zdravých lidí únavu a bolest hlavy, u osob se srdečními potížemi se může objevit tlak nebo bolest na prsou.

Objevují se také oxidy dusíku, které způsobují respirační onemocnění a astmatické obtíže, tzv. přízemní ozon, který dráždí oči a sliznici nosu a krku, a další látky.

Co je to přízemní ozon? Podle informací Státního zdravotního ústavu jde o škodlivinu, která vzniká především z výfukových plynů. Objevuje se v nízké výšce, proto je možné se ho nadýchat.

Znamená to, že nemám chodit ven?

To rozhodně ne, pobyt venku je pro vaše tělo velmi důležitý. Pro jednotlivé škodliviny jsou stanovené normy, a pokud nedojde k jejich překročení, nehrozí zdravému člověku žádné potíže. Samozřejmě ale doporučujeme spíš procházku přírodou než okolo rušné silnice.

Kde se dozvíte o překročení norem? Sledujte report Českého hydrometeorologického ústavu, ve kterém najdete aktuální informace o čistotě ovzduší v jednotlivých regionech.

Normy určuje Ministerstvo životního prostředí, které ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví také hodnotí zdravotní rizika spojená s kvalitou ovzduší.

Znečištění ovzduší znamená riziko, pokud…

  • patříte k rizikovým skupinám. Těmi jsou starší lidé, lidé s chronickými onemocněními dýchacích cest a jinak oslabení lidé.
  • znečištění ve vašem městě výrazně překračuje normu.

Jak se bránit?

Pokud patříte k některé z rizikových skupin a míra znečištění ovzduší stoupla nad normu, je nejvyšší čas připravit se na boj se škodlivinami. Jak na to?

  • Dodržujte správnou životosprávu – to samozřejmě platí i preventivně.
  • Podpořte imunitu vyšším příjmem vitamínu C.
  • Travte méně času venku.
  • Větrejte krátce a intenzivně.
  • Znečištění bývá nejvyšší ráno a večer, proto se snažte omezit vycházení v této době.
Další rady najdete na webu Státního zdravotního úřadu.

Myslete také na to, že i vy můžete přispět ke snížení znečištění ovzduší. Zkuste například vyrazit do práce na kole. Budete překvapení, že je cesta příjemnější než každodenní stání v kolonách. Věděli jste, že fyzička pravidelného cyklisty odpovídá o 10 let mladšímu člověku? Víc se dočtete v našem článku.

Víte, jak je na tom vaše město s čistotou ovzduší? A cítíte jeho vliv na svém zdraví? Napište nám svůj názor na náš Facebook!

V rubrice

Apologies, but no related posts were found.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.