Je zdravější letní ovoce zamrazit nebo zavařit?

Co dokáže v létě lépe zpříjemnit den než to, že si na své zahrádce utrhnete vlastní vypěstovanou meruňku, čerstvou jahodu nebo si uzobnete krásně uzrálé maliny? V létě, kdy člověk nemá většinou chuť na přesmažené jídlo, raději preferuje něco šťavnatého a zdravého. A dělá dobře! Jak tuto letní úrodu uchovat i pro další období?

Zamrazit, usušit nebo zavařit?

Nepochybně jde o tři nejčastější varianty, jakými je možné plody vaší zahrádky uchovat i pro chladnější období. Tedy pouze v případě, že člověk odolá čtvrté variantě, kdy všechno ovoce smlsne. Věděli jste, který z těchto způsobů je nejvíc šetrný k ovoci a v jakém případě vám vitamíny z ovoce zbytečně utíkají?

Nejšetrnější volbou je sušení

U této metody máte dvě možnosti – buď necháte ovoce usušit samovolně na vzduchu (pokud tomu budou teploty a počasí přát), nebo můžete použít sušičku potravin, v nejideálnějším případě s možností regulace teploty. Doporučujeme, aby ovoce bylo dostatečně vyzrálé, tedy s minimem vody a maximem cukru. Takové je totiž k sušení nejvhodnější.

Aby si plody zároveň uchovaly co nejvíc vitaminů, měly by se sušit při teplotě do 42 °C. Doba sušení se sice o něco protáhne, ale ovoce díky tomu neztratí vitamíny a další cenné látky.

Pokud zamrazit, tak nejlíp do půl roku zkonzumovat

Pokud se rozhodnete ovoce zamrazit, určitě tím neuděláte chybu. Tělu prospěšné látky v ovoci zůstanou. Nezapomeňte před zamražením veškerý vzduch ze sáčku odstranit.

Obecným pravidlem zůstává, že by se zásoby mraženého ovoce měly zkonzumovat maximálně do jednoho roku. Každá potravina se ovšem odlišuje jinou skladovací dobou. Po uplynutí této doby se vitamíny a další látky z ovoce zcela vytrácí. A co se s nimi stane za období půl roku? Při skladování ovoce o teplotách -18 °C:

  • se sníží množství vitamínu C o 40 %;
  • vitamín B poklesne o 20 %;
  • vitamín B6 poklesne o 8 %.

Zavařovat jde i zdravě

Dalším vhodným způsobem uchování letního ovoce je zavařování. Při zavařování nepřijdete o žádné minerály, které se v ovoci skrývají. Nicméně množství vitamínů může díky vysoké teplotě poklesnout. Nejvíce odolný v tomto případě zůstává vitamín A, nejnáchylnější je naopak vitamín C.

Další otázkou zůstává, jaká je nejlepší metoda zavařování. Ovoce je samo o sobě dostatečně sladké a přísun dalšího cukru a konzervantů by mu mohlo akorát uškodit. Přirozená chuť ovoce by se rázem vytratila. Víte, jak na to?

Zásady zdravého zavařování:

  • Používejte naprosto čisté nádobí, ale i ovoce. Stačí sebemenší hniloba a celá sklenice může jít rázem do koše. Závit sklenice nejlépe očistíte hadříkem namočeným do alkoholu.
  • Snižte množství cukru. Neexistuje ideální množství, které je vhodné pro zavařování. Ochutnávejte, dokud sami podle své chuti neucítíte, že je ho tam tak akorát. Cukr je zároveň přirozený konzervant.
  • Dejte přednost pektinu před želírovacím cukrem. Snížíte množství „éček“ a ztužených tuků, které se v želírovacím cukru nacházejí. Vhodný je například citrusový pektin.

 

Máte nějaké tipy a rady na uchování letního ovoce? Podělte se o ně do naší diskuze.

V rubrice

Apologies, but no related posts were found.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *