7denní výzva: Probuďte svůj smysl pro dobrodružství

Považují vás přátelé za novodobého Indiana Jonese, nebo jste spíš zastáncem důvěrně známé rutiny? Smysl pro dobrodružství nám pomáhá lépe se vyrovnat se stresem a s přehledem reagovat na nečekané situace. I rutina ale může být zdraví prospěšná. V následujícím článku si posvítíme na obě strany mince a na závěr přidáme 7denní výzvu, díky které v sobě můžete spícího dobrodruha probudit i vy.

Špetka koření do života aneb návod jak nevyhořet

Dobrodružství je správně pochopená nepříjemnost. Nepříjemnost není nic víc než špatně pochopené dobrodružství,“ řekl anglický spisovatel Gilbert Keith Chesterton. A měl pravdu. Spousta situací, se kterými se denně trápíme, by se dala zvládnout levou zadní, záleží jen na tom, jak se k nim postavíme. Jedním ze způsobů, jak lépe čelit stresovým situacím a každodenní rutině, je pěstovat si smysl pro dobrodružství. Pokud se totiž každý den probudíte s pocitem, že před vámi leží vzrušující cesta plná nečekaných zážitků, nenecháte se tak snadno porazit stereotypem a hádka se šéfem nedokáže rozhodit vaši psychickou pohodu.

Pro začátek si řekněme, co vlastně pojem „smysl pro dobrodružství“ (anglicky „sense of adventure“) znamená. Slovník Urban Dictionary jej definuje jako: nutkání zkoumat věci, které leží mimo naši komfortní zónu a schopnost otevřít se dobrodružství, které se odehrává teď a tady. Je to způsob, jakým člověk uniká z koloběhu známých tváří, nudné práce, opakujících se epizod obehraných seriálů a nákupů v Tescu. Pro někoho může být dobrodružstvím stopování po Evropě, pro dalšího zase splouvání Vltavy nebo ochutnávka pečených kobylek na festivalu exotického jídla. Cokoliv, co vám dokáže rozbušit srdce, je dobrou prevencí syndromu vyhoření, kterým trpí čím dál víc lidí.

Rutina: Někdy je zdraví prospěšná

Představa, že žijeme život plný dobrodružství a nečekaných situací, je krásná, ale ve skutečnosti mají i rutina a stereotyp svůj význam pro naše zdraví. Trvalá hladina adrenalinu signalizuje našemu tělu, že se nachází v pohotovostním režimu, čili fungujeme ve stresovém módu – ať už svištíme tobogánem, nebo se rozčilujeme z přehnaného účtu za telefon, reakce organismu je podobná. Dobrodružství si proto „dávkujte“ postupně.

Kdy je stereotyp zdravý?

  • Cvičení: Zvyknete si po práci zaběhat, nebo děláte třikrát do týdne břišáky? Pravidelné cvičení na udržení kondice je rozhodně dobrým typem rutiny – nemáme nic proti.
  • Spánek: Pravidelný a nerušený spánek je zdravý, ale nikdo vám neřekne, kolik hodin je ideál. Každý z nás má jinou potřebu, a pokud vám ke spokojenosti stačí šest hodin, je to v pořádku. Nevyplácí se ovšem časté ponocování a dohánění o víkendu. Lepší je… rutina.
  • Stravování: Tělu prospívá, pokud se stravujeme v menších porcích a pravidelně. Jde o pravidlo číslo jedna u zdravého hubnutí.

Probuďte v sobě dobrodruha: výzva

Léto se blíží ke konci, je proto ideální příležitost, abyste každý den v jednom týdnu udělali něco neobvyklého. Pro inspiraci uvádíme vlastní „harmonogram“, který si samozřejmě můžete přikořenit dle chuti.

  • Pondělí: Ochutnávka na začátek. Ochutnejte exotické jídlo, kterého byste se normálně nedotkli – kdoví, možná vám chobotnice zachutná! Překonejte se.
  • Úterý: Lekce vzrušení. Vyzkoušejte nový sport nebo tanec. Lekce kondičního boxu nebo hodina pole dance – proč ne?
  • Středa: Zpověď z okna. Vykloňte se z okna a zakřičte z plných plic. Přiznejte se ulici s něčím, co vás trápí, ulevte si. Pozor, sousedé nemají rádi, když se tato aktivita stane zvykem.
  • Čtvrtek: Rande s novou tváří. Zavolejte na kafe někoho, s kým byste se normálně mimo práci nepotkali. Poznat někoho nového je vždy tak trochu dobrodružství a můžete získat nového přítele.
  • Pátek: Ukradený den. Ulijte se z práce. Neradíme vám, abyste se začali flákat, ale udělejte si den volna jen pro sebe. Zajděte na procházku někam, kde jste ještě nikdy nebyli a seznamte se s někým úplně novým.
  • Sobota: Výlet do neznáma. Navštivte město, kde jste ještě nikdy nebyli. Spontánně si kupte jízdenku a nechte se zlákat dobrodružstvím.
  • Neděle: Yes Man. Řekněte ano pěti po sebe následujícím aktivitám, ke kterým vás dnes vyzvou lidé kolem vás. Bez reptání.

Budeme rádi, pokud se s námi podělíte o své zážitky – podařilo se vám výzvu splnit? Máte pocit, že teď lépe čelíte stresu?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.